MOCS I LOGOPÈDIA

Hem tingut l’oportunitat de llegir un article a la revista Guix d’infantil que porta per títol “MOCS I LOGOPÈDIA”. En aquest escrit, la logopeda Mònica Ballester explica molt clarament la importància de tenir el nas net i de promoure la higiene nasal per poder facilitar el procés d’adquisició i desenvolupament del llenguatge. Nosaltres considerem que, a més dels motius logopèdics, hi ha motius pedagògics que reforcen la importància d’aquests plantejaments.

És per aquest motiu que, des de fa uns mesos, a Arrels hem creat l’“espai d’higiene” pensat per arribar a aquest objectiu a través d’un procés basat en l’autonomia personal.

Espai higiene

L’espai d’higiene d’Arrels

Per nosaltres, els motius pedagògics que se sumen als logopèdics són: fomentar la presa de consciència d’un mateix i facilitar l’adquisició d’hàbits d’higiene personal.

Durant molts mesos de l’any, un espai ple de nens és un espai ple de mocs. Sent conscients dels arguments presentats a l’article i de les raons pedagògiques mencionades, els adults estàvem destinant temps i esforços a fer veure la necessitat de mocar-se als nens d’Arrels. Sovint els nens no volen i no es deixen netejar els mocs, ja que aquest fet és percebut com una molèstia i suposa una intromissió a nivell físic. Això feia aquesta tasca realment difícil. Però com que, tot i les dificultats creiem que era un aspecte important, vam pensar a crear l’”espai d’higiene”.

En un primer moment vam posar tres elements a aquest espai:

  • un mirall per observar-se i veure com de brut tenim el nas i com de net ens queda després d’haver-lo netejat.
  • un bol amb trossets de paper higiènic per a poder-se mocar i/o netejar.
  • un bol on deixar els papers bruts després d’haver-se netejat.

El canvi en l’actitud de la majoria dels infants va ser immediat. Bona part de l’èxit de la iniciativa té a veure amb què els infants més grans ràpidament van veure la possibilitat de ser autònoms i van començar a fer servir l’espai amb molta freqüència (en realitat no tenien tants mocs!). Això va generar un efecte “mirall” en la majoria dels infants menys grans que, observant el que feien altres, van descobrir la funcionalitat d’aquest espai sense que cap adult els l’hagués “d’explicar”.

Aníbal i l'espai higiene

L’Aníbal fent servir l’espai d’higiene

Així, tots els infants van començar ràpidament a emprar-lo i, a més, ens van fer veure que l’espai no era prou complert. Vam observar que podíem millorar-lo i enriquir-lo afegint:

  • un bol gran amb aigua, que es va canviant cada cop que es fa servir i que els hi permet netejar-se el nas, la cara o les mans.
  • una tovallola per eixugar-se en cas d’haver fet servir l’aigua.

Finalment ha quedat un “espai d’higiene” que ens permet anar avançant en el camí de l’autonomia i la percepció personal i facilitant la responsabilització sobre la pròpia higiene. Al mateix temps, ens facilita mantenir una bona higiene del nas per posar els infants en la millor situació possible per desenvolupar de manera òptima totes les seves capacitats i habilitats comunicatives.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s